[The Thunderbolts Project, Japan Division]公式ブログ Takaaki Fukatsu’s blog

[The Thunderbolts Project,Japan Division] エレクトリックユニバース  電気的宇宙論、プラズマ宇宙物理学、 電気的観察物理学、解説、翻訳、 深津 孝明

ザ・サンダーボルツ勝手連 [First Impressions of Titan タイタンの第一印象]

[First Impressions of Titan タイタンの第一印象]
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Jan 21, 2005

これらのフレームは、2005 年 1 月 14 日のタイタンへの降下に成功したときの、ESAホイヘンス プローブに搭載された ディセントイメージャ/スペクトルラジオメータ(DISR) 機器によって撮影された一連の画像から構成される短いアニメーションから取得されました。

ホイヘンスは、高度約 30 キロメートル (約 19 マイル) で雲の中から現れました。

DISR は、下向きの高解像度イメージャ (HRI)、斜めから外を見る中解像度イメージャ (MRI)、および側面をみせるイメージャ (SLI) で構成されています。

このアニメーションで使用されるほとんどの画像は、HRI と MRI によってキャプチャされました。

See:
http://www.nasa.gov/mov/105824main_landing400.mov

この静止フレームは、ここに示されている映画からの画像は、高度の広い範囲で線形の特徴を抽出するのに役立つように、少し明るくシャープにされています。

左の画像は、「滑走路」というニックネームが付けられた特徴の一部を示しています。

中央の画像は、雷の反転写真と間違われる可能性があります。

右の画像は、チャネルが ホイヘンス・プローブの分解能の限界まで検出されたことを示しています。

アリゾナ大学月惑星研究所のラルフ・ロレンツは、彼は、タイタンの表面で何を発見することを期待していたかについて、「カッシーニ以前」という論文を書きました。

彼は、カッシーニが「これまで大気のもやによって隠されていたタイタンの多くのクレーターを明らかにすることを約束する」と書いた。

さらに重要なことに、彼は次のように説明しました。「クレーター・チェーンはタイタンにはありそうにありません、インパクターは、土星の近くを通過する必要があるため、潮流によって破壊され、空気力学的破壊も被るでしょう....。

[この]厚い大気の存在は大気の遮蔽につながり、比較的豊富な小さなクレーターを枯渇させます。」

ローレンツはまた、タイタンの液体がクレーター湖を形成すると考えました。

もちろん、タイタンには従来の理論で予想されていたクレーターがないことがわかっています。

カッシーニがタイタンを探索し始める前に、エレクトリック ユニバースもまた、予測を明確にしました。

従来の理論との違いは、これまでにこれほどはっきりしたことは有りませんでした。

タイタンは、安定した軌道を確立したため、誕生やその他の遭遇の電気的な傷を負った若い月であると期待されていました。

瘢痕化のタイプは、重い大気が宇宙放電のフィラメント化と、曲がりくねったチャネルの表面パターンの形成を引き起こす金星と同様であると予想されました。

綿密な調査により、いくつかの水路はクレーター・チェーンで構成されていることがわかります。

上の画像は、エレクトリック・ユニバース モデルをサポートしています。

さまざまな高度で、最も明白な特徴はフィラメントです。

大きなクレーターはありません。

左側の画像の樹枝状パターンは、技術的には「リッチェンバーグ(リヒテンベルク)図形」として知られる、表面の稲妻チャネルとして区別される特徴を示しています。

液体とは異なり、地表の稲妻は地形を考慮せず、上り坂にも下り坂にも流れます。

初期の画像で見られた暗いチャネルのいくつかは、より暗い領域のある「海岸線」にソース(供給源)とシンク(排水皿)があるという状況証拠があります。

うまくいけば、さらなる分析がこの点を明らかにするでしょう。


表面稲妻は、メイン チャネルに対して直角に表面全体でコロナ放電を伴います。

このコロナは、主放電の「支流」が主流路に直角に合流する傾向があります。

川でそのようなことをするのは珍しいことであり、もしそうすると、反対側の川岸の侵食を引き起こします。

左側の画像では、そのような接合部にチャネル障害の形跡はありません。

このコロナはまた、チャネル床に横方向の特徴を引き起こす可能性があります。

火星では、それらは水路の床に沿って連続した列の砂丘のように見えます。

中央と右側の画像には、この効果のヒントがあります。

表面放電が大気放電とつながる場所では、通常、クレーターが形成されます。

宇宙の稲妻が表面を掻き集め、クレーターの連鎖を残す可能性があります。

低解像度の画像にも、上の画像に見られる横方向の効果を与える可能性があります。


地表の稲妻は、2 つのチャネル間の電磁力により、近い支流の平行性を強制する傾向があります。

左側の画像の右下隅に可能な例が表示されます。

稲妻のチャネルは、表面に「どこからともなく現れる」か、クレーターで終わることがあります。

河川システムに必要な集水域や供給水路はありません。

支流はしばしばずんぐりしていて、円形のクレーターで始まります。

河川は、フィーダー チャネル間の断面積を一定に保ちます。

稲妻にはそのような制約がなく、表面の電気的性質に応じて、深い V 字型のチャネルを刻むか、表面をスキムして(すくって)ほとんど痕跡を残さない場合があります。

宇宙飛行士が訪れた、月の上の有名なハドリーのリルは、この特徴を示しています。

ただし、この種の詳細が利用可能になるには、タイタン・オービターが必要になる場合があります。

すでに電気モデルは、タイタンに見られるような表面の特徴をうまく予測できた唯一のモデルです。

今後数日で、モデルをさらにテストするために使用できる、より高品質の画像が表示されることを期待できます。

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Jan 21, 2005
These frames are taken from a short animation made up from a sequence of images taken by the Descent Imager/Spectral Radiometer (DISR) instrument on board ESA's Huygens probe, during its successful descent to Titan on Jan. 14, 2005.
これらのフレームは、2005 年 1 月 14 日のタイタンへの降下に成功したときの、ESAホイヘンス プローブに搭載された ディセントイメージャ/スペクトルラジオメータ(DISR) 機器によって撮影された一連の画像から構成される短いアニメーションから取得されました。

Huygens emerged from the clouds at around 30 kilometers (about 19 miles) altitude.
ホイヘンスは、高度約 30 キロメートル (約 19 マイル) で雲の中から現れました。

The DISR consists of a downward-looking High Resolution Imager (HRI), a Medium Resolution Imager (MRI), which looks out at an angle, and a Side Looking Imager (SLI).
DISR は、下向きの高解像度イメージャ (HRI)、斜めから外を見る中解像度イメージャ (MRI)、および側面をみせるイメージャ (SLI) で構成されています。

For this animation, most images used were captured by the HRI and MRI.
このアニメーションで使用されるほとんどの画像は、HRI と MRI によってキャプチャされました。

See:
http://www.nasa.gov/mov/105824main_landing400.mov

The still frames shown here from the movie have been brightened and sharpened a little to help pick out linear features over a wide range of altitudes.
この静止フレームは、ここに示されている映画からの画像は、高度の広い範囲で線形の特徴を抽出するのに役立つように、少し明るくシャープにされています。

The image on the left shows part of a feature nicknamed “the airstrip.”
左の画像は、「滑走路」というニックネームが付けられた特徴の一部を示しています。

The center image could be mistaken for an inverted photograph of lightning.
中央の画像は、雷の反転写真と間違われる可能性があります。

The image on the right shows that channels were found down to the limit of resolution of the Huygens probe.
右の画像は、チャネルが ホイヘンス・プローブの分解能の限界まで検出されたことを示しています。

Ralph Lorenz of the Lunar and Planetary Laboratory, University of Arizona, wrote a “pre-Cassini” paper about what he expected to find on the surface of Titan.
アリゾナ大学月惑星研究所のラルフ・ロレンツは、彼は、タイタンの表面で何を発見することを期待していたかについて、「カッシーニ以前」という論文を書きました。

He wrote that Cassini “promises to reveal a crater population on Titan that has been heretofore hidden by atmospheric haze.”
彼は、カッシーニが「これまで大気のもやによって隠されていたタイタンの多くのクレーターを明らかにすることを約束する」と書いた。

More importantly, he explained that “Crater chains are unlikely on Titan, since impactors must pass close enough to Saturn to be tidally disrupted [so] that they would suffer aerodynamic disruption as well....
さらに重要なことに、彼は次のように説明しました。「クレーター・チェーンはタイタンにはありそうにありません、インパクターは、土星の近くを通過する必要があるため、潮流によって破壊され、空気力学的破壊も被るでしょう....。

[T]he presence of a thick atmosphere leads to atmospheric shielding, depleting the relative abundance of small craters.”
[この]厚い大気の存在は大気の遮蔽につながり、比較的豊富な小さなクレーターを枯渇させます。」

Lorenz also thought that liquids on Titan would form crater lakes.
ローレンツはまた、タイタンの液体がクレーター湖を形成すると考えました。

Of course, we now know that Titan does not sport the craters expected by conventional theory.
もちろん、タイタンには従来の理論で予想されていたクレーターがないことがわかっています。

The expectations of the Electric Universe were also made clear before Cassini began to explore Titan.
カッシーニがタイタンを探索し始める前に、エレクトリック ユニバースもまた、予測を明確にしました。

The differences from conventional theory could not be starker.
従来の理論との違いは、これまでにこれほどはっきりしたことは有りませんでした。

Titan was expected to be a youthful moon bearing the electrical scars of its birth and other encounters as it established a stable orbit.
タイタンは、安定した軌道を確立したため、誕生やその他の遭遇の電気的な傷を負った若い月であると期待されていました。

The type of scarring was expected to be similar to that of Venus where a heavy atmosphere causes filamentation of cosmic discharges and the formation of surface patterns of sinuous channels.
瘢痕化のタイプは、重い大気が宇宙放電のフィラメント化と、曲がりくねったチャネルの表面パターンの形成を引き起こす金星と同様であると予想されました。

On close inspection some channels would be found to be composed of crater chains.
綿密な調査により、いくつかの水路はクレーター・チェーンで構成されていることがわかります。

The images above support the Electric universe model.
上の画像は、エレクトリック・ユニバース モデルをサポートしています。

At different altitudes, the most obvious features are filamentary.
さまざまな高度で、最も明白な特徴はフィラメントです。

There are no large craters.
大きなクレーターはありません。

The dendritic pattern in the left hand image shows features that distinguish it as a surface lightning channel, known technically as a “Lichtenberg figure.”
左側の画像の樹枝状パターンは、技術的には「リッチェンバーグ(リヒテンベルク)図形」として知られる、表面の稲妻チャネルとして区別される特徴を示しています。

Unlike a liquid, surface lightning doesn’t respect the topography and will flow uphill as well as down.
液体とは異なり、地表の稲妻は地形を考慮せず、上り坂にも下り坂にも流れます。

There is circumstantial evidence that some of the dark channels seen in early images have their source and sink at the “shoreline” with the darker areas.
初期の画像で見られた暗いチャネルのいくつかは、より暗い領域のある「海岸線」にソース(供給源)とシンク(排水皿)があるという状況証拠があります。

Hopefully, further analysis will clarify this point.
うまくいけば、さらなる分析がこの点を明らかにするでしょう。

A surface lightning stroke is accompanied by a corona discharge across the surface at right angles to the main channel.
表面稲妻は、メイン チャネルに対して直角に表面全体でコロナ放電を伴います。

The corona tends to cause “tributaries” of the main discharge to join the main channel at right angles.
このコロナは、主放電の「支流」が主流路に直角に合流する傾向があります。

It is unusual for rivers to do that, and if they do it causes erosion of the opposite riverbank.
川でそのようなことをするのは珍しいことであり、もしそうすると、反対側の川岸の侵食を引き起こします。

There is no evidence of channel disturbance at such junctions in the left-hand image.
左側の画像では、そのような接合部にチャネル障害の形跡はありません。

The corona can also cause transverse features in the channel floor.
このコロナはまた、チャネル床に横方向の特徴を引き起こす可能性があります。

On Mars they look like sand dunes in serried ranks along channel floors.
火星では、それらは水路の床に沿って連続した列の砂丘のように見えます。

There are hints of this effect in the center and right-hand images.
中央と右側の画像には、この効果のヒントがあります。

Where the surface discharge connects with the atmospheric discharge a crater usually forms.
表面放電が大気放電とつながる場所では、通常、クレーターが形成されます。

A cosmic lightning bolt may rake across the surface leaving a chain of craters.
宇宙の稲妻が表面を掻き集め、クレーターの連鎖を残す可能性があります。

A low resolution image may also give the transverse effect seen in the images above.
低解像度の画像にも、上の画像に見られる横方向の効果を与える可能性があります。


Surface lightning tends to force parallelism of close tributaries due to electromagnetic forces between the two channels.
地表の稲妻は、2 つのチャネル間の電磁力により、近い支流の平行性を強制する傾向があります。

We see a possible example in the lower right corner of the left-hand image.
左側の画像の右下隅に可能な例が表示されます。

Lightning channels may “appear out of nowhere” on a surface or terminate on a crater.
稲妻のチャネルは、表面に「どこからともなく現れる」か、クレーターで終わることがあります。

There are no catchment area or feeder channels as required by river systems.
河川システムに必要な集水域や供給水路はありません。

The tributaries are often stubby and begin in a circular crater.
支流はしばしばずんぐりしていて、円形のクレーターで始まります。

Rivers maintain a constant cross-sectional area between feeder channels.
河川は、フィーダー チャネル間の断面積を一定に保ちます。

Lightning has no such constraint and may, depending on the electrical nature of the surface, carve a deep V-shaped channel or skim across the surface leaving almost no trace.
稲妻にはそのような制約がなく、表面の電気的性質に応じて、深い V 字型のチャネルを刻むか、表面をスキムして(すくって)ほとんど痕跡を残さない場合があります。

The renowned Hadley’s Rille on the Moon, visited by astronauts, shows this characteristic.
宇宙飛行士が訪れた、月の上の有名なハドリーのリルは、この特徴を示しています。

It may require a Titan orbiter, though, before this kind of detail is available.
ただし、この種の詳細が利用可能になるには、タイタン・オービターが必要になる場合があります。

Already the electrical model is the only one to have successfully predicted the kind of surface features we would find on Titan.
すでに電気モデルは、タイタンに見られるような表面の特徴をうまく予測できた唯一のモデルです。

In coming days we may expect to see better quality images that can be used to further test the model.
今後数日で、モデルをさらにテストするために使用できる、より高品質の画像が表示されることを期待できます。