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ザ・サンダーボルツ勝手連 [The Lightning Wheel in Ancient Times 古代の稲妻ホイール]

[The Lightning Wheel in Ancient Times 古代の稲妻ホイール]
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Jan 11, 2005

ユリウス・カエサルガリア (現代フランス) を征服した後、多くの地元のケルトの神々や女神が意図的にギリシャとローマのパンテオンのメンバーに同化されました。

特に人気のあるケルトの神はタラニス、つまり文字通り「雷」であり、そのカルトは木星のカルトに組み込まれました。

もちろん、ジュピターはローマの雷神でした。

しかし、大規模な混合主義にもかかわらず、この地方の神々は元の属性の多くを維持することができました。

ラニスのストック属性はホイールでした。

時々、神がこの車輪を片手に持っていることが示されます。

頭が欠けている上の像はプロヴァンス起源で、現在、アヴィニョンの考古学博物館に展示されています。

他の場合には、神自体が車輪によって表されました。

上に示した、アレシアで発掘された小さな青銅の車輪は、タラニスを象徴していると考えられています。

アレジアはおそらくカエサルに攻撃された最も有名なガリア人の要塞ですが、車輪は他の多くの場所で発見されています。

重要な質問は次のとおりです:
なぜ車輪?

サンダーボルトと車輪の間にはどのような関係がありますか?

アレシアの魅力的な小さな博物館にある説明パネルは、車輪は「宇宙の要素」であると説明しています。

それは、小さな車輪のように、天体の宇宙を示しています。」

車輪が宇宙的な意味を持っていたのは十分に公正に思えますが、なぜすべての神の中でタラニスがそれに関連付けられているのでしょうか?

極の周りの恒星達の回転は、天にある巨大な観覧車として象徴されることが多かったのは事実ですが、タラニスの観覧車にはもっと深いルーツがあるようです。

さまざまな古代社会が、稲妻を車輪に関連付けました。

マリヤ ギンブタスは、バルト海の雷神ペルクナスが、ソーラー ホイールの身廊で雷クラブを回転させることで火を調達すると考えられていたことを示しています。

インドでは、サンダーボルトは、発射時に回転し、あらゆる方向に稲妻を発射する中央に穴のあるディスクとして想定されていました。

この円盤は、インドラの神聖な雷の武器であるヴァジュラの形であり、後にチャクラとしてヴィシュヌの手に描かれました。

ラニスの車輪は、同様の伝統から派生したものでしょうか?

もしそうなら、そのような稲妻車輪自体の信念はどこから来たのでしょうか?

古代人が雷の車輪を天の極に配置したことを示す多くの兆候があります。

たとえば、象徴学者クーパーが観察したように、ヴィシュヌの回転する円盤は「宇宙がその軸を中心に回転すること」を象徴的に表していました。

そしてチャイニーズは、大きな円盤の中心にある穴であるライ・コウを通して稲妻が光ると考えた。

円盤自体は空を示していましたが、中央の穴は明らかに極と識別されていました。

他の多くの伝承、特にアメリカとシベリアからの伝承は、太陽または落雷がその上にある「極の穴」を暗示しています。

これらすべては、稲妻の車輪と、車輪としての天のドームの表現との間に緊張がないことを示しています。

ラニスの輪は、天の回し輪と稲妻の輪に同時に対応しました。

しかし、1 つの質問が未解決のままです:
極点での雷の考えはどのようにして生じたのでしょうか?

そして、古代人がオゾン層の穴について話していなかったら、極に穴があるという同様に奇妙な概念がどのようにして生まれたのでしょうか?

このような興味をそそる質問に対する答えは、この Web サイトで宣伝されているモデルの直接的な影響です。

神話が関係する雷の原型は、その輝きの側面である宇宙軸であり、地球の磁場と太陽風の増加の中で高エネルギー動乱に反応して旧石器時代後期に形成された巨大なプラズマ放電管でした。

軸の周りを回転して激しいジェットを放出する周囲のプラズマ シースは、軸の視点から見ると、回転ホイールの原型であるように見えます。

雷神の車輪は、プラズマ モデルが一度に説明する、文字通り何百もの同様に不可解な神話モチーフの 1 つにすぎません。

レンス ファン・ダー・スルイスによる寄稿

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Jan 11, 2005
In the aftermath of Julius Caesar's conquest of Gaul (modern France), scores of local Celtic gods and goddesses were deliberately assimilated to members of the Greek and Roman pantheon.
ユリウス・カエサルガリア (現代フランス) を征服した後、多くの地元のケルトの神々や女神が意図的にギリシャとローマのパンテオンのメンバーに同化されました。

A particularly popular Celtic god was Taranis, literally "thunder", whose cult was incorporated in that of Jupiter.
特に人気のあるケルトの神はタラニス、つまり文字通り「雷」であり、そのカルトは木星のカルトに組み込まれました。

Jupiter was, of course, the Roman thunder god par excellence.
もちろん、ジュピターはローマの雷神でした。

But despite the extensive syncretism, the local gods managed to retain many of their original attributes.
しかし、大規模な混合主義にもかかわらず、この地方の神々は元の属性の多くを維持することができました。

Taranis' stock attribute was a wheel.
ラニスのストック属性はホイールでした。

Sometimes the god is shown holding this wheel in one hand.
時々、神がこの車輪を片手に持っていることが示されます。

The statue shown above, which misses the head, is of Provencal origin and is now on display in the archaeological museum at Avignon.
頭が欠けている上の像はプロヴァンス起源で、現在、アヴィニョンの考古学博物館に展示されています。

In other cases, the god itself was represented by the wheel.
他の場合には、神自体が車輪によって表されました。

The little bronze wheels shown above, excavated in Alesia, are thought to symbolize Taranis.
上に示した、アレシアで発掘された小さな青銅の車輪は、タラニスを象徴していると考えられています。

Alesia was probably the most famous Gaulish stronghold attacked by Caesar, but the wheels have been found in many other places.
アレジアはおそらくカエサルに攻撃された最も有名なガリア人の要塞ですが、車輪は他の多くの場所で発見されています。

The pivotal question is:
why wheels?
重要な質問は次のとおりです:
なぜ車輪?

What connection exists between the thunderbolt and the wheel?
サンダーボルトと車輪の間にはどのような関係がありますか?

The explanation panel provided in the attractive little museum at Alesia explains that the wheel "is a cosmic element.
アレシアの魅力的な小さな博物館にある説明パネルは、車輪は「宇宙の要素」であると説明しています。

It designates, like the little wheels, the celestial universe."
それは、小さな車輪のように、天体の宇宙を示しています。」

It seems fair enough that the wheels had a cosmic significance, but why of all gods would Taranis be associated with it?
車輪が宇宙的な意味を持っていたのは十分に公正に思えますが、なぜすべての神の中でタラニスがそれに関連付けられているのでしょうか?

It is true that the revolution of the stars around the pole was often symbolised as a giant wheel in the heavens, but Taranis' wheel would seem to have deeper roots.
極の周りの恒星達の回転は、天にある巨大な観覧車として象徴されることが多かったのは事実ですが、タラニスの観覧車にはもっと深いルーツがあるようです。

Various ancient societies associated the lightning with a wheel.
さまざまな古代社会が、稲妻を車輪に関連付けました。

Marija Gimbutas has shown that the Baltic thunder god, Perkunas, was thought to procure fire by rotating his lightning-club in the nave of the solar wheel.
マリヤ ギンブタスは、バルト海の雷神ペルクナスが、ソーラー ホイールの身廊で雷クラブを回転させることで火を調達すると考えられていたことを示しています。

In India the thunderbolt was envisaged as a disc with a hole in the middle that rotated when launched and shot lightning in all directions.
インドでは、サンダーボルトは、発射時に回転し、あらゆる方向に稲妻を発射する中央に穴のあるディスクとして想定されていました。

This disc was a form of the vajra, the sacred lightning weapon of Indra, and was later depicted in the hands of Vishnu as the cakra.
この円盤は、インドラの神聖な雷の武器であるヴァジュラの形であり、後にチャクラとしてヴィシュヌの手に描かれました。

Could it be that Taranis' wheel derived from a similar tradition?
ラニスの車輪は、同様の伝統から派生したものでしょうか?

If so, where could the belief in such a lightning wheel itself have come from?
もしそうなら、そのような稲妻車輪自体の信念はどこから来たのでしょうか?

There are many indications that the ancients located the lightning wheel at the pole of heaven.
古代人が雷の車輪を天の極に配置したことを示す多くの兆候があります。

For example, the twirling disc of Vishnu symbolically denoted "the revolving of the universe on its axis", as the symbologist Cooper observed.
たとえば、象徴学者クーパーが観察したように、ヴィシュヌの回転する円盤は「宇宙がその軸を中心に回転すること」を象徴的に表していました。

And the Chinese held that the lightning flashes through the lie kou, a hole at the centre of a large disc.
そしてチャイニーズは、大きな円盤の中心にある穴であるライ・コウを通して稲妻が光ると考えた。

Whilst the disc itself denoted the sky, the hole at the centre was explicitly identified with the pole.
円盤自体は空を示していましたが、中央の穴は明らかに極と識別されていました。

Scores of other traditions, especially from the Americas and Siberia, allude to the 'hole at the pole', above which either the sun or the thunderbolt dwells.
他の多くの伝承、特にアメリカとシベリアからの伝承は、太陽または落雷がその上にある「極の穴」を暗示しています。

All of this goes to show that there is no tension between the lightning wheel and the representation of the dome of heaven as a wheel.
これらすべては、稲妻の車輪と、車輪としての天のドームの表現との間に緊張がないことを示しています。

Taranis' wheel corresponded at once to the turning wheel of heaven and the lightning wheel.
ラニスの輪は、天の回し輪と稲妻の輪に同時に対応しました。

But one question remains unanswered:
just how could the idea of lightning at the pole have arisen?
しかし、1 つの質問が未解決のままです:
極点での雷の考えはどのようにして生じたのでしょうか?

And how could the equally odd notion of the hole at the pole have come about, provided that the ancients were not talking of the hole in the ozone layer?
そして、古代人がオゾン層の穴について話していなかったら、極に穴があるという同様に奇妙な概念がどのようにして生まれたのでしょうか?

The answer to such intriguing questions is the immediate fallout of the model promoted on this website.
このような興味をそそる質問に対する答えは、この Web サイトで宣伝されているモデルの直接的な影響です。

The prototype of the lightning that the myths are concerned with was the cosmic axis in its glowing aspect, a stupendous plasma discharge tube that formed during the late Palaeolithic in response to high-energy disturbances in the magnetic field of the earth and an increased solar wind.
神話が関係する雷の原型は、その輝きの側面である宇宙軸であり、地球の磁場と太陽風の増加の中で高エネルギー動乱に反応して旧石器時代後期に形成された巨大なプラズマ放電管でした。

The surrounding plasma sheath, spinning around the axis and emitting fiery jets, appears to have been the prototype of the turning wheel, viewed from an axial perspective.
軸の周りを回転して激しいジェットを放出する周囲のプラズマ シースは、軸の視点から見ると、回転ホイールの原型であるように見えます。

The wheel of the thunder god is only one of literally hundreds of equally puzzling mythical motifs that the plasma model explains at once.
雷神の車輪は、プラズマ モデルが一度に説明する、文字通り何百もの同様に不可解な神話モチーフの 1 つにすぎません。

Contributed by Rens van der Sluijs
レンス ファン・ダー・スルイスによる寄稿