ザ・サンダーボルツ勝手連 [Cross with the Sun 太陽に伴う十字架 ]
[Cross with the Sun 太陽に伴う十字架 ]
Rens van der Sluijs June 22, 2014Picture of the Day
Left: The ‘sun disc’ or ‘disc of Shamash’, a detail from the ‘sun-god tablet’ (c. 860-850 BCE), discovered in a foundation deposit in the Temple of Shamash at Sippar, ‘Iraq.
Right: The total solar eclipse of 18 July 1860 seen at Lambaesis (Algeria), a woodcut based on a drawing by the French astronomer Charles Bulard.
左:イラクのシッパルにあるシャマシュ神殿の基礎堆積物で発見された「太陽神タブレット」(西暦前860〜850年頃)の詳細である「サンディスク」または「シャマシュのディスク」。
右:1860年7月18日、フランスの天文学者チャールズ・ブラードによる描画に基づく木版画であるランバエシス(アルジェリア)で見られた皆既日食。
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Jun 23, 2014
古代バビロニア人は、太陽神シャマッシュを、左側に示されている「ディスク」または「ホイール」で表しており、[シャムシャトゥ]または[ニプ]と呼ばれていました。
紀元前23世紀から21世紀にかけて証明されたこのアイコンは、通常、2つの十字の形に配置された三角形の束ねられた波状の光線に囲まれた囲いの輪を太陽が備えていないため、パズルを表しています。
残念ながら、アッカド語の文献は、「記号」の解釈に関する手がかりをほとんど提供していません。
「シャマッシュの輪」は、確かに創造神話の文脈ではなく、どの神話にも登場していないようであり、その儀式の機能は大部分が曖昧に覆われています。
世界中のロックアートや図像学で無数の「太陽十字」に出くわしますが、太陽との関係は通常想定されているため、これらもあまり役に立ちません
–誰もが知っているように、これらの円と十字の組み合わせは、太陽とは何の関係もないかもしれません。
重要なのは、皆既日食の間に肉眼で見た太陽コロナが、光球の周りの内側の円形バンドに関連した十字架の形を示すことがあるということです。
十字形のコロナの詳細なレポートは、特に18世紀と19世紀から入手できます、日食がまだ天文学者が観察の細目を書くことにコミットするのに十分な魅力を発揮したとき。
たとえば、ロジャー・コーツ(1682-1716)は、1715年5月3日の出来事に関してアイザック・ニュートン卿(1642-1727)に次のように書いています:
「私はこの残りの光の大部分を、当時月を包み込んでいたリングから進むために取りました。
私が推測できる限りでは、このリングの幅は月の直径の約8分の1、または6分の1でした、その光は、月に隣接する場所では非常に密集していましたが、さらに遠くなるにつれて、絶えず希少になりました。 それが無感覚になるまで:
その色は明るく澄んだ白でした。
このリングは、太陽の天体が完全に浸る約5秒前に現れ始め、彼の出現後もずっと見え続けていました。
…このリングのほかに、長方形の十字架の形をした非常に暗い光の光線も現れました…
この十字架の長くて明るい枝は、エクリプティック(黄道・見かけの太陽軌道)に非常に近いところにあり、短い方の光は非常に弱く、私は常にそれを見ることができませんでした。
両方の光の色は同じでした…」
コント・ダルトワ(アルトワ伯爵)の時代、 南緯34度、東経39度07分、フランスの天文学者ギヨーム・ル・ジェンティル・デ・ラ・ガライシエール(1725-1792)は、1766年2月9日の日食中に同様の観測を行いました:
「完全に覆い隠されている間、人は月の周りに明るい円を知覚し、それらの基部で向かい合った4つの錐体または光のピラミッドを形成しました;
しかし、そのうちの2つの最も長いものは南西と北西の方向にありました:
この円とこれらの4つの光円錐は、時計に表示されている時刻を区別するのに十分な明快さを与えました。
そして、1860年7月18日のアルジェリアからの日食を見て、フランスの天文学者チャールズ・ブラードは次のように述べています:
「ハローは主に白く光る環状ゾーンで構成されており、その胸には多かれ少なかれ輝かしい光線が生まれました。
一見すると、はっきりとマークされた十字を形成する4つの大きな梁が1つ区別されました。」
太陽コロナの十字型のアバターは、「シャマシュの輪」の魅力的な説明を提供しますが、疑問が残ります。
物理学では、クロスバンド(十字帯)とインナーバンドの共同冠状形態はどのように説明されますか?
引用された日食はすべて、環状ではなく、合計でした、したがって、「火の輪」は、遠地点で月に覆われていない光球の周辺ではない可能性があります。
そして象徴的に、なぜストリーマーは外側の円で囲まれているように見えるのですか?
そして、なぜ「太陽の円盤」はしばしばポールに表されたのですか?
おそらく、他の一時的な現象との他家受粉が起こった。
これらの中で注目に値するのは、たとえば1934年4月12日に南極でアメリカの提督リチャード・エブリン・バード(1888-1957)が遭遇した太陽ハローの一種である幻日環です:
「…金色の土砂降りに入ると、プラチナの細い柱が地平線から跳ね上がり、太陽の核をきれいに通り抜けました;
2番目の明るい影が太陽を通して水平に形成され、完璧な十字架を作りました。」
すぐに消してはいけないもう1つの可能性は、オーロラの交差です。
オーロラがしばしば「夜の太陽」と見なされた理由は簡単に理解でき、十字型のオーロラの報告を見つけるのは難しくありません。
1581年8月27日の夜、リトアニア大公スティーブン・バートリ(1533-1586)の書記官は、「2つの騎兵隊のような柱に似た空の標識や、十字架に似た他の標識に気づきました。
しかし、ここには奇跡はなく、自然のゲームや蒸発などの可能性があります。」
それにもかかわらず、形成の根底にある物理学は解明を必要としています。
オーロラ・オプションは、さらに推測的な選択肢に交差します。
バビロニアの太陽神が元々、創造神話に関連する異常なかつての「太陽」のカテゴリーに属していた場合、彼のディスクは有名なアクシス・ムンディ(世界軸)の著名な構成要素の記憶を永続させる可能性があります
―極度の地磁気不安定性の時に大気プラズマZピンチで形成された放射プラズモイド。
非常に多くの理論的可能性の岐路に立つ場合、最も安全なアプローチは、抜本的な発言を避け、ケース・バイ・ケースで進めることです。
このゴーディアンの結び目を解くことができるのは、最も綿密な情報源の相互調査だけです。
レンス・ファン・デル・スルージス
Mythopedia.info
Books by Rens Van Der Sluijs:
Traditional Cosmology: The Global Mythology of Cosmic Creation and Destruction
Volume One: Preliminaries Formation
Volume Two: Functions
Volume Three: Differentiation
Volume Four: Disintegration
The Mythology of the World Axis
The World Axis as an Atmospheric Phenomenon
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Jun 23, 2014
The ancient Babylonians represented the sun god, Shamash, by the ‘disc’ or ‘wheel’ shown on the left, which they called shamshatu or nipḫu.
古代バビロニア人は、太陽神シャマッシュを、左側に示されている「ディスク」または「ホイール」で表しており、[シャムシャトゥ]または[ニプ]と呼ばれていました。
Attested since the 23rd to 21st centuries BCE, this icon presents a puzzle, as the sun does not normally feature an enclosing ring surrounded by triangular and bundled wavy rays arranged in the form of two combined crosses.
紀元前23世紀から21世紀にかけて証明されたこのアイコンは、通常、2つの十字の形に配置された三角形の束ねられた波状の光線に囲まれた囲いの輪を太陽が備えていないため、パズルを表しています。
Unfortunately, the Akkadian literature furnishes few clues as to the interpretation of the ‘symbol’.
残念ながら、アッカド語の文献は、「記号」の解釈に関する手がかりをほとんど提供していません。
The ‘wheel of Shamash’ does not appear to feature in any myths, certainly not in the context of creation mythology, and its ritual function is largely shrouded in obscurity.
「シャマッシュの輪」は、確かに創造神話の文脈ではなく、どの神話にも登場していないようであり、その儀式の機能は大部分が曖昧に覆われています。
One comes across innumerable ‘sun crosses’ in rock art and iconography worldwide, but these are not very helpful either, as their relationship with the sun is typically assumed
– for all one knows, these combinations of circles and crosses may have nothing to do with the sun whatsoever.
世界中のロックアートや図像学で無数の「太陽十字」に出くわしますが、太陽との関係は通常想定されているため、これらもあまり役に立ちません
–誰もが知っているように、これらの円と十字の組み合わせは、太陽とは何の関係もないかもしれません。
Babylonian scientists excelled in observational astronomy.
バビロニアの科学者は、観測天文学に優れていました。
Crucially, the solar corona as viewed with the naked eye during total eclipses occasionally presents the form of a cross, associated with an inner circular band around the photosphere.
重要なのは、皆既日食の間に肉眼で見た太陽コロナが、光球の周りの内側の円形バンドに関連した十字架の形を示すことがあるということです。
Detailed reports of the cruciform corona are available especially from the 18th and 19th centuries, when eclipses still exerted enough fascination for astronomers to commit the minutiae of observation to writing.
十字形のコロナの詳細なレポートは、特に18世紀と19世紀から入手できます、日食がまだ天文学者が観察の細目を書くことにコミットするのに十分な魅力を発揮したとき。
For example, Roger Cotes (1682-1716) wrote as follows to Sir Isaac Newton (1642-1727) regarding the event of 3 May 1715:
“I took the greatest part of this remaining light to proceed from the Ring which incompass’d the Moon at that time.
たとえば、ロジャー・コーツ(1682-1716)は、1715年5月3日の出来事に関してアイザック・ニュートン卿(1642-1727)に次のように書いています:
「私はこの残りの光の大部分を、当時月を包み込んでいたリングから進むために取りました。
As nearly as I could guess, the breadth of this Ring was about an eighth or rather a sixth part of the Moon’s Diameter, the light of it was very dense where it was contiguous to the Moon but grew rarer continually as it was further distant, till it became insensible:
its colour was a bright clear white.
私が推測できる限りでは、このリングの幅は月の直径の約8分の1、または6分の1でした、その光は、月に隣接する場所では非常に密集していましたが、さらに遠くなるにつれて、絶えず希少になりました。 それが無感覚になるまで:
その色は明るく澄んだ白でした。
I saw this Ring begin to appear about five seconds before the total immersion of the suns body, & it remain’d visible to me as long after His emersion.
このリングは、太陽の天体が完全に浸る約5秒前に現れ始め、彼の出現後もずっと見え続けていました。
… Besides this Ring there appear’d also Rays of a much fainter Light in the form of a rectangular Cross …
…このリングのほかに、長方形の十字架の形をした非常に暗い光の光線も現れました…
The longer & brighter branch of this Cross lay very nearly along the Ecliptick, the light of the shorter was so weak that I did not constantly see it.
この十字架の長くて明るい枝は、エクリプティック(黄道・見かけの太陽軌道)に非常に近いところにあり、短い方の光は非常に弱く、私は常にそれを見ることができませんでした。
The colour of the Light of both was the same …”
両方の光の色は同じでした…」
On board the Comte d’Artois at c. 34º S, 39º 07´ E, the French astronomer Guillaume le Gentil de la Galaisière (1725-1792) made a similar observation during the eclipse of 9 February 1766:
‘For the duration of total obscuration, one perceived a luminous circle around the moon, forming four cones or pyramids of light opposed at their bases;
but of which the two longest ones were in the direction of southwest & of northwest:
this circle & these four cones of light gave enough clarity to distinguish, though with some trouble, the time indicated on watches.’
コント・ダルトワ(アルトワ伯爵)の時代、 南緯34度、東経39度07分、フランスの天文学者ギヨーム・ル・ジェンティル・デ・ラ・ガライシエール(1725-1792)は、1766年2月9日の日食中に同様の観測を行いました:
「完全に覆い隠されている間、人は月の周りに明るい円を知覚し、それらの基部で向かい合った4つの錐体または光のピラミッドを形成しました;
しかし、そのうちの2つの最も長いものは南西と北西の方向にありました:
この円とこれらの4つの光円錐は、時計に表示されている時刻を区別するのに十分な明快さを与えました。
And watching the eclipse of 18 July 1860 from Algeria, the French astronomer Charles Bulard noted:
‘The halo was mainly composed of an annular zone of a glowing white, in the bosom of which more or less brilliant rays took birth.
そして、1860年7月18日のアルジェリアからの日食を見て、フランスの天文学者チャールズ・ブラードは次のように述べています:
「ハローは主に白く光る環状ゾーンで構成されており、その胸には多かれ少なかれ輝かしい光線が生まれました。
At first glance, one distinguished four large beams forming a clearly marked cross.’
一見すると、はっきりとマークされた十字を形成する4つの大きな梁が1つ区別されました。」
The cross-shaped avatar of the solar corona offers a tempting explanation of the ‘wheel of Shamash’, but questions remain.
太陽コロナの十字型のアバターは、「シャマシュの輪」の魅力的な説明を提供しますが、疑問が残ります。
In physics, how is the joint coronal morphology of cross and inner band to be explained?
物理学では、クロスバンド(十字帯)とインナーバンドの共同冠状形態はどのように説明されますか?
All of the cited eclipses were total, not annular, so the ‘ring of fire’ may not be the periphery of the photosphere left uncovered by the moon in apogee.
引用された日食はすべて、環状ではなく、合計でした、したがって、「火の輪」は、遠地点で月に覆われていない光球の周辺ではない可能性があります。
And in symbolism, why are the streamers seemingly bounded by an outer circle?
そして象徴的に、なぜストリーマーは外側の円で囲まれているように見えるのですか?
And why was the ‘sun disc’ often represented upon a pole?
そして、なぜ「太陽の円盤」はしばしばポールに表されたのですか?
Presumably, cross-pollination with other transient phenomena occurred.
おそらく、他の一時的な現象との他家受粉が起こった。
Notable among these will be the parhelic cross, a type of solar halo which was, for example, encountered on 12 April 1934 in Antarctica by the American admiral Richard Evelyn Bird (1888-1957):
“… once in the golden downpour a slender column of platinum leaped up from the horizon, clean through the sun’s core;
a second luminous shadow formed horizontally through the sun, making a perfect cross.”
これらの中で注目に値するのは、たとえば1934年4月12日に南極でアメリカの提督リチャード・エブリン・バード(1888-1957)が遭遇した太陽ハローの一種である幻日環です:
「…金色の土砂降りに入ると、プラチナの細い柱が地平線から跳ね上がり、太陽の核をきれいに通り抜けました;
2番目の明るい影が太陽を通して水平に形成され、完璧な十字架を作りました。」
Another possibility which should not be crossed out too soon is that of auroral crosses.
すぐに消してはいけないもう1つの可能性は、オーロラの交差です。
It is easy to see why the aurora was often regarded as a ‘night sun’ and reports of cross-shaped aurorae are not hard to find.
オーロラがしばしば「夜の太陽」と見なされた理由は簡単に理解でき、十字型のオーロラの報告を見つけるのは難しくありません。
On the night of 27 August 1581, a scribe in the office of Stephen Báthory (1533-1586), grand duke of Lithuania, noticed “signs in the sky, resembling pillars like two armies of cavalry, and others resembling crosses.
1581年8月27日の夜、リトアニア大公スティーブン・バートリ(1533-1586)の書記官は、「2つの騎兵隊のような柱に似た空の標識や、十字架に似た他の標識に気づきました。
But there is no miracle here, and is likely to be some game of nature, an evaporation or the like”.
しかし、ここには奇跡はなく、自然のゲームや蒸発などの可能性があります。」
Nevertheless, the physics underlying the formation are in need of elucidation.
それにもかかわらず、形成の根底にある物理学は解明を必要としています。
The auroral option crosses over into even more speculative alternatives.
オーロラ・オプションは、さらに推測的な選択肢に交差します。
If the Babylonian sun god originally belonged in a category of anomalous, former ‘suns’ associated with creation mythology, his disc may perpetuate the memory of prominent constituents of the famed axis mundi
– a radiant plasmoid formed in an atmospheric plasma z-pinch at a time of extreme geomagnetic instability.
バビロニアの太陽神が元々、創造神話に関連する異常なかつての「太陽」のカテゴリーに属していた場合、彼のディスクは有名なアクシス・ムンディ(世界軸)の著名な構成要素の記憶を永続させる可能性があります
―極度の地磁気不安定性の時に大気プラズマZピンチで形成された放射プラズモイド。
At the crossroads of so many theoretical possibilities, the safest approach will be to avoid any sweeping statements and proceed on a case-by-case basis.
非常に多くの理論的可能性の岐路に立つ場合、最も安全なアプローチは、抜本的な発言を避け、ケース・バイ・ケースで進めることです。
Only the most meticulous cross-examination of sources will be able to disentangle this Gordian knot.
このゴーディアンの結び目を解くことができるのは、最も綿密な情報源の相互調査だけです。
Rens Van Der Sluijs
レンス・ファン・デル・スルージス
Mythopedia.info
Books by Rens Van Der Sluijs:
Traditional Cosmology: The Global Mythology of Cosmic Creation and Destruction
Volume One: Preliminaries Formation
Volume Two: Functions
Volume Three: Differentiation
Volume Four: Disintegration
The Mythology of the World Axis
The World Axis as an Atmospheric Phenomenon